Just ........


Assalammualaikum semua .

Sama ada di mana atau apa yang perlu dihadapi untuk konflik yang lebih serius yang mengancam hubungan anda. Seni menyelamatkan hubungan adalah bagaimana anda berurusan bijak dengan konflik .

 Jadi, bagaimana untuk mengendalikan konflik? Biarkan salah seorang menjerit atau marah. Kadang-kadang, berdiam diri adalah cara yang berkesan untuk bertenang. Dengan tenang, anda boleh berfikir dengan bijak dan bertindak balas hanya apa yang perlu. Well, saya tahu anda tidak boleh kekal tenang, atau boleh? Terutama apabila anda dimarahi. Tetapi cubalah. Pastikan bertenang dan biarkan salah seorang marah. Ia akan membantu, mudah-mudahan.

Nombor dua, cuba untuk menjadi air apabila dia seperti api menyala. Apa yang saya maksudkan ialah, tinggal tenang apabila dia marah. Bertindak sebagai air. Tetapi jangan jadi air yang buat dia menyampah. Ambil perhatian, bertindak tenang. Jangan terlalu diam kerana boleh buat dia membenci lebih. Jadi, mendengar dan peduli apa yang dia marahkan. Tenangkan dia dengan membuat jenaka (tidak peduli jika anda buat lawak bodoh. Semakin bodh lawak tu ,semakin besar kemungkinan ia akan membuat pasangan anda ketawa atau sekurang-kurangnya senyuman), atau memberinya ciuman mengejut (hanya terpakai untuk pasangan yang sah). Sekali lagi, ini juga tidak mudah. Tetapi mengapa tidak mencuba.

Seterusnya, nombor tiga, apabila konflik berlaku antara kedua-dua anda, jangan bergaduh dengan emosi. Bergaduh dengan emosi biasanya memanaskan ketegangan. Kebanyakannya, wanita cenderung untuk membuat keputusan dengan emosi. Itu normal. Walau bagaimanapun, melakukan yang terbaik untuk bergaduh secara objektif. Biar saya terangkan bagaimana. Katakan anda berdua mempunyai konflik yang jenis rumah selepas perkahwinan anda di mana seseorang lebih suka sebuah apartmen dan satu lagi mahu rumah teres. Tidak kira berapa keras anda menerangkan pro dan kontra, dan barisan keluar mata yang menang, perbahasan lain masih tentang keutamaan beliau hanya kerana dia suka pilihan beliau, hanya kerana dia beremosi pilihan beliau. Itulah satu contoh carita emosi yang berkaitan. Dalam erti kata yang mudah, berurusan dengan otak bukan emosi.

Juga, di  nombor empat, lupa konflik secepat mungkin dan bertindak seperti biasa, seperti sebelum ini. Seni menghentikan konflik tidak memanjangkan konflik. Apa yang berlaku harus kekal apa yang berlaku. Dapatkan kembali kepada mood biasa anda dengan cepat. Jangan seret konflik selama berjam-jam atau hari atau minggu atau bulan. Ia adalah tidak baik untuk hubungan anda. Apa yang lebih teruk ialah apabila anda membawa konflik sebelumnya ke dalam masalah. Yang begitu tidak betul. Lupa dan bergerak ke hadapan. Tetapi, belajar untuk tidak mengulangi kesilapan yang membawa kepada konflik. Berfikir.

Pada nombor lima, yang sangat penting ialah, tidak pernah seperti mengutuk atau menggunakan perkataan makian apabila anda berada di tengah-tengah konflik. Pertama, anda tidak boleh mengutuk orang yang anda sayangi. Ya, perkara ini mungkin di luar kawalan anda tetapi selagi fikiran anda sedar, elakkan menggunakan perkataan makian. Kedua, mengutuk menunjukkan bahawa anda seorang kekasih yang menyedihkan. Jadilah seorang budiman dan bercakap apa yang perlu. Ketiga, ia tidak membantu sebaliknya ia menjadi lebih teruk apa yang sudah teruk. Anda tidak mahu mengheret konflik terlalu lama. Oleh itu, elakkan membuat ia lebih teruk lagi. Keempat, tiada siapa yang suka untuk mendengar kata-kata yang makian dan dikutuk. Itu termasuk anda.

Pada nombor enam, berunding dengan pihak lain yang boleh dipercayai jika konflik anda seolah-olah mencapai jalan buntu. Konflik serius kadang-kadang tidak boleh diselesaikan terutama apabila kedua-dua pihak mengelak antara satu sama lain atau terlalu ego. Atau kadang-kadang, konflik diseret telah pergi terlalu jauh. Oleh itu, anda memerlukan orang ketiga yang boleh dipercayai untuk membantu. Anda boleh berbincang dengan ibu bapa anda dan meminta pendapat mereka. Kemungkinan besar mereka tahu bagaimana untuk membantu. Atau anda boleh memilih untuk orang profesional seperti kaunselor untuk perkara itu. Ia adalah penyelesaian yang paling berkesan. Satu-satunya perkara yang diperlukan adalah kehendak anda. Kedua-dua anda perlu bersedia untuk membawa konflik itu kepada kaunselor. Anda tidak perlu menunggu untuk ia menjadi serius untuk memenuhi kaunselor. Penyelesaian ini adalah yang terbaik bagi pasangan suami isteri yang sentiasa berkonflik. Ia adalah untuk kebaikan perkahwinan mereka.

Akhir sekali, pada nombor tujuh, hanya mengatakan maaf. Tidak kira ia adalah kesalahan anda atau tidak, hanya mengatakan maaf. Tanya untuk meminta maaf secara jujur. Yang paling jujur ​​dan merendahkan diri anda sebolehnya. Maaf untuk kebaikan. Maaf untuk kembali. Dengan mengatakan maaf, jantung boleh cair. Dengan mengatakan maaf, kemarahan hilang. Dengan mengatakan maaf, segala-galanya boleh bertukar normal. Jangan tunggu untuk meminta permohonan maaf. Jangan tunggu untuk masa yang lama untuk meminta maaf. Pada masa itu, hubungan anda mungkin sudah berakhir.

Seperti yang saya katakan, anda tidak boleh mengelakkan konflik banyak seperti anda tidak boleh mengelakkan jatuh cinta. Apabila ia berlaku, ia hanya berlaku. Cara anda mengendalikan menunjukkan bagaimana bijak dan matang anda. Konflik tidak sepatutnya menjadi alasan untuk menamatkan hubungan. Sebenarnya ia adalah alasan yang hanya menamatkan hubungan hanya kerana anda gagal untuk berurusan dengan konflik. Terdapat banyak cara untuk berjaya berurusan dengan ia. Anda hanya perlu untuk berfikir dan bertindak dalam cara yang betul. Atau anda boleh mengamalkan apa yang saya telah berkhutbah di atas. Semua dalam semua, kita semua tidak sempurna. Kami bergaduh, kita membuat kesilapan, kita marah dan kita emosi. Tetapi kualiti yang paling penting seseorang perlu mempunyai adalah, Pengampun.

Dipetik dan diubahsuai dari Kitab Terfaktab